Page


Wednesday, November 28, 2012

PROGRAM NILAM


PENGERTIAN KONSEP :

            merupakan    penggabungan    atau adunan   kesemua   aktiviti   galakan membaca 
           yang dijalankan  di  sekolah  dengan  memberi pengiktirafan yang sesuai.

          Merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan         (pengurusan)
          Melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah.        (aktiviti)
          Merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.          (penilaian)
          Program ini telah mula dilaksanakan dengan  Tahun  Satu  di   Sekolah Rendah,   Tingkatan   Satu    dan Peralihan di Sekolah Menengah   pada 1999.
          Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 13/1998 bertarikh 22 Mei 1998

MATLAMAT
Satu  strategi untuk menanam minat membaca secara terancang dan tersusun di   kalangan   rakyat Malaysia, khususnya murid sekolah sehingga wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

OBJEKTIF
          Menjadikan murid banyak membaca (semua bidang, bahan  berkualiti, pelbagai genre & bukan bahan pembacaan   yang berorientasikan peperiksaan sahaja)
          Menggalakkan  sekolah  terus menjana  idea  kreatif  dan  inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.


CIRI-CIRI  PERLAKSANAAN
  • Rekod Bacaan (buku rekod murid)
  • Borang Rekod  (penilaian guru)
  • Pengiktirafan   (ganjaran ikut tahap)
  (cth: Tokoh Membaca/Tokoh NILAM)

TAHAP PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN NILAM

Pelaksanaan Program NILAM dibahagikan  kepada dua tahap:
1. Tahap Jauhari
           Membaca banyak buku & direkodkan (bil/ tajuk/ penulis/ ringkasan)
2. Rakan Pembaca
            Sudah membaca 100 buku &  jalankan  aktiviti pembacaan

NILAM  TAHAP JAUHARI
Sekolah Rendah


Murid-murid pada peringkat ini wajib   melibatkan  diri    dengan banyak membaca sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu).

JADUAL PEMBACAAN TAHAP JAUHARI
SEKOLAH RENDAH



Jumlah buku
Tahap jauhari
90 - 179 buku
Gangsa
180 - 269 buku
Perak
180 - 269 buku
Emas
360 buku ke atas
NILAM

permata









NILAM  TAHAP JAUHARI
Sekolah Menengah

Pelajar pada peringkat menengah pula wajib  melibatkan  diri  dalam aktiviti    pembacaan    berterusan sebaik sahaja mereka melangkah ke Tingkatan Satu 


JADUAL PEMBACAAN TAHAP JAUHARI
SEKOLAH MENENGAH

Jumlah buku
Tahap jauhari
72 - 143 buku      
Gangsa
144 - 215 buku      
Perak
216 - 287 buku      
Emas
287 buku ke atas
NILAM

permata








RAKAN PEMBACA
Ciri-ciri Rakan Pembaca :
         sudah membaca lebih dari 100 buah buku dalam Tahap Jauhari.
         menggalakkan orang lain membaca dengan menjalankan pelbagai aktiviti       galakan membaca.
         Fasilitator membantu  murid membuat pengesanan kemajuan  aktiviti   yang   dijalankan   murid secara   formal  ( dalam majlis / pertandingan ) atau tidak formal (misalnya kerja amal / di kelas)
         akan   dibimbing  oleh  guru   atau   fasilitator   untuk   turut   serta   di    tempat –  tempat   aktiviti   untuk    menjalankan   aktiviti   RP.
         dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama  rakan-rakan di sekolah  seperti : aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku
         akan   dilatih  melalui  bengkel dan sesi tunjuk   cara  yang   dirancang   untuk menjayakan aktiviti ini.
         Pelajar    pada    tahap    Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP

JADUAL SISTEM GANJARAN RP
AKTIVITI  RAKAN PEMBACA

         Bercerita  tentang  cerita  dari  buku yang  telah  dibaca  (rekod)   kepada penonton dalam pertandingan (formal), pelbagai bahasa dalam 5-7 minit.
         Bercerita secara tidak formal seperti kerja amal utk lencana pengakap di rumah kebajikan (cth: bedtime stories)
         Berucap  secara  tidak  formal di dalam kelas (public speaking) semasa proses pengajaran. Cth:
         menerangkan proses kitaran hujan   (Sains) hasil dari pembacaan
         menerangkan jalan cerita / watak &  tema dari buku sastera yang dibaca
         menerangkan tentang ‘13 Mei’ / gerakan ‘Enlightenment’ (Sejarah)

CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN
TAHAP  RAKAN PEMBACA


Aktiviti bercerita


Membaca b’sama


Bicara Buku /
Forum Buku / Ulasan buku

Meminjamkan buku
(t.t. peminjam)
-’book swap’
1 sesi  x    5 pendengar
1 sesi  x 100  pendengar

1 sesi  x      5 pembaca 
1 sesi  x    10 pembaca

1 sesi  x    5   pendengar
1 sesi  x  100 pendengar

1 buku x       2  peminjam
1 buku x       5  peminjam
= 5 markah
= 5 markah

= 5 markah
= 5 markah

= 5 markah
= 5 markah

= 2 markah
= 5 markah









No comments:

Post a Comment