PENGERTIAN KONSEP :
merupakan penggabungan atau adunan kesemua
aktiviti galakan membaca
yang
dijalankan di sekolah
dengan memberi pengiktirafan yang
sesuai.
•
Merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara
terancang dan berterusan (pengurusan)
•
Melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di
sekolah. (aktiviti)
•
Merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan
sepanjang tahun. (penilaian)
•
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun
Satu di Sekolah Rendah, Tingkatan
Satu dan Peralihan di Sekolah
Menengah pada 1999.
•
Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 13/1998
bertarikh 22 Mei 1998
MATLAMAT
Satu strategi
untuk menanam minat membaca secara terancang dan tersusun di kalangan
rakyat Malaysia, khususnya murid
sekolah sehingga wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca dalam kalangan
rakyat Malaysia.
OBJEKTIF
•
Menjadikan murid banyak membaca (semua bidang,
bahan berkualiti, pelbagai genre &
bukan bahan pembacaan yang berorientasikan
peperiksaan sahaja)
•
Menggalakkan
sekolah terus menjana idea
kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.
CIRI-CIRI
PERLAKSANAAN
- Rekod
Bacaan (buku rekod murid)
- Borang
Rekod (penilaian guru)
- Pengiktirafan (ganjaran ikut tahap)
(cth: Tokoh
Membaca/Tokoh NILAM)
TAHAP PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN NILAM
Pelaksanaan Program NILAM dibahagikan kepada dua tahap:
1. Tahap Jauhari
Membaca banyak buku & direkodkan (bil/
tajuk/ penulis/ ringkasan)
2. Rakan Pembaca
Sudah
membaca 100 buku & jalankan aktiviti pembacaan
NILAM TAHAP
JAUHARI
Sekolah Rendah
Murid-murid pada peringkat ini wajib melibatkan
diri dengan banyak membaca
sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam
Tahun Satu).
JADUAL PEMBACAAN TAHAP JAUHARI
SEKOLAH RENDAH
SEKOLAH RENDAH
Jumlah buku
|
Tahap jauhari
|
90 - 179 buku
|
Gangsa
|
180 - 269 buku
|
Perak
|
180 - 269 buku
|
Emas
|
360 buku ke atas
|
NILAM
|
permata
|
NILAM TAHAP JAUHARI
Sekolah Menengah
Pelajar pada peringkat menengah pula wajib melibatkan
diri dalam aktiviti pembacaan
berterusan sebaik sahaja mereka melangkah ke Tingkatan Satu
JADUAL PEMBACAAN TAHAP JAUHARI
SEKOLAH MENENGAH
Jumlah buku
|
Tahap jauhari
|
72 - 143 buku
|
Gangsa
|
144 - 215 buku
|
Perak
|
216 - 287 buku
|
Emas
|
287 buku ke atas
|
NILAM
|
permata
|
RAKAN PEMBACA
Ciri-ciri Rakan
Pembaca :
•
sudah
membaca lebih dari 100 buah buku dalam Tahap Jauhari.
•
menggalakkan
orang lain membaca dengan menjalankan pelbagai aktiviti galakan membaca.
•
Fasilitator
membantu murid membuat pengesanan
kemajuan aktiviti yang
dijalankan murid secara formal
( dalam majlis / pertandingan ) atau tidak formal (misalnya kerja amal /
di kelas)
•
akan dibimbing
oleh guru atau
fasilitator untuk turut
serta di tempat –
tempat aktiviti untuk
menjalankan aktiviti RP.
•
dilatih
untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama
rakan-rakan di sekolah seperti :
aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku
•
akan dilatih
melalui bengkel dan sesi
tunjuk cara yang
dirancang untuk menjayakan
aktiviti ini.
•
Pelajar pada
tahap Rakan Pembaca ini
diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP
JADUAL SISTEM GANJARAN RP
AKTIVITI RAKAN
PEMBACA
•
Bercerita tentang
cerita dari buku yang
telah dibaca (rekod)
kepada penonton dalam pertandingan (formal), pelbagai bahasa dalam 5-7
minit.
•
Bercerita
secara tidak formal seperti kerja amal utk lencana pengakap di rumah kebajikan
(cth: bedtime stories)
•
Berucap secara
tidak formal di dalam kelas
(public speaking) semasa proses pengajaran. Cth:
•
menerangkan
proses kitaran hujan (Sains) hasil dari
pembacaan
•
menerangkan
jalan cerita / watak & tema dari
buku sastera yang dibaca
•
menerangkan
tentang ‘13 Mei’ / gerakan ‘Enlightenment’ (Sejarah)
CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN
TAHAP RAKAN PEMBACA
TAHAP RAKAN PEMBACA
Aktiviti bercerita
Membaca b’sama
Bicara Buku /
Forum Buku / Ulasan buku
Meminjamkan buku
(t.t. peminjam)
-’book swap’
|
1 sesi
x 5 pendengar
1 sesi x
100 pendengar
1 sesi
x 5 pembaca
1 sesi
x 10 pembaca
1 sesi
x 5 pendengar
1 sesi
x 100 pendengar
1 buku x
2 peminjam
1 buku x
5 peminjam
|
= 5 markah
= 5 markah
= 5 markah
= 5 markah
= 5 markah
= 5 markah
= 2 markah
= 5 markah
|
No comments:
Post a Comment