"Keluaran
Kraftangan" ertinya apa-apa keluaran artistik yang mempunyai daya tarikan
kebudayaan atau tradisional dan adalah hasil dari sesuatu proses yang
bergantung semata-mata atau sebahagiannya kepada kemahiran tangan dan
termasuklah apa-apa keluaran batik;
Dan
"Keluaran Batik" ertinya apa-apa barang, walau bagaimanapun dihasilkan, yang
mempunyai rekabentuk batik pada atau di mana-mana bahagiannya.
sumber: Akta 222-Akta perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia 1979
HASIL RIMBA
Anyaman
merupakan seni kraf sejagat Malaysia wujud sejak 300 ratus tahun yang lampau.
Hasil rimba seperti buluh, rotan, pandan, mengkuang dan ribu-ribu menyumbang
kepada hasil utama kraf anyaman. Anyaman yang dihasilkan daripada bahan hasil
rimba ini memaparkan barangan harian, hiasan dan hadiah.
Keunikan dan kesenian serta kreativiti masyarakat Malaysia
menghasilkan kraftangan anyaman terserlah melalui penghasilan bakul, tikar,
perabut, pengadang, bekas serbaguna, dinding rumah dan barangan hadiah dan
cenderamata.
RINAGO
Kraftangan
Anyaman Rinago (ribu ribu) adalah sejenis anyaman yang banyak dihasilkan oleh
suku kaum Rungus di Daerah Kudat. Ianya juga dikenali sebagai Lingkong dalam
bahasa Rungus. Ribu ribu atau nama saintifiknya Lygodium adalah sejenis tumbuhan
paku pakis menjalar yang tumbuh di kawasan belukar. Bagi membuat produk
kraftangan ribu ribu dianyam dengan rotan atau buluh bagi membuat produk kraf
yang dikehendaki.
Antara produk kraf tardisional yang dihasilkan daripada
ribu-ribu adalah seperti gasing, tinompok dan selapak. Walaubagaimanapun ianya
boleh diperluaskan kegunaannya dengan dijadikan produk-produk kraf lain seperti
alas pinggan, alas gelas, bekas buah, bakul dobi, bekas gula gula dan
sebagainya
ROMBONG
Seni anyaman Rombong merupakan satu seni kraftangan yang
menghasilkan bakul serbaguna yang diperbuat daripada mengkuang. Seni ini sangat
terkenal di kalangan kaum wanita negeri Melaka. Rombong boleh didapati dalam
pelbagai bentuk dan mengandungi motif-motif yang memaparkan saling berkaitan
antara alam sekitar dan manusia. Kewujudan rombong adalah sebahagian hasil
kemahiran kraftangan yang dipusakai sejak zaman berzaman. Melalui kemahiran
tangan dan ilham daun mengkuang dianyam dengan teknik "anyaman gila"sehingga
membentuk sebuah bakul serbaguna.
Kemahiran dan kreativiti tukang anyam terserlah di dalam
penghasilan rekacorak dan saiz yang variasi. Keindahan warisan ini memaparkan
hubungkait alam sekitar di dalam kehidupan manusia seharian. Penggunaan
motif-motif yang berteraskan alam semulajadi seperti flora dan fauna menjadi
sumber inspirasi di dalam penghasilan bakul rombong. Rombong boleh didapati
dalam bentuk bujur telur, potong wajik, tiga segi, empat segi dan bulat. Ianya
juga terdapat dalam set susunan tiga atau lima biji pada bentuk yang sama
tetapi berlainan saiznya.
Gabungan sulaman dan anyaman rombong ini menampakkan keindahan
dan kehalusan seni khazanah bangsa. Tidak hairanlah nilai estetika pada bakul
rombong ini dikagumi dan diminati oleh masyarakat setempat dan para pelancong.
ROTAN
Rotan merupakan bahan utama membuat
bakul. Terdapat berbagai-bagai jenis rotan yang boleh digunakan untuk dijadikan
bakul. Di antaranya ialah rotan sega. Terdapat juga rotan-rotan lain yang telah
dibentuk seperti rotan isi atau dikenali sebagai rotan pulor, rotan kulit dan
rotan ikat tanpa kulit. Bilah-bilah rotan ini akan diwarnakan mengikut corak
bakul yang dikehendaki. Jalinan warna digabungkan akan menghasilkan bentuk
bakul yang begitu menarik.
Penyediaan
Bahan dan Peralatan
Bahan dan peralatan perlu disediakan
sebelum kerja-kerja pembuatan bakul dimulakan. Di antara bahan yang digunakan
adalah seperti berikut:
·
Rotan pulor 2mm - digunakan untuk
membentuk jalinan di permukaan bakul.
·
Rotan pulor 3mm - digunakan untuk
dijadikan asas tiang atau rangka bakul.
·
Rotan sega - digunakan untuk pembentukan
bingkai dan tangkai.
Manakala peralatannya pula terdiri
daripada penebuk, plier memotong, plier lonjong, pisau, pembaris atau pengukur,
penukul besi dan gunting besi.
Proses
Menganyam Bakul
Terdapat 3 peringkat kerja yang mesti
dilakukan di dalam proses pembuatan bakul, iaitu:
·
Tapak bakul
·
Badan bakul
·
Bingkai / Tangkai bakul
Sebelum peringkat-peringkat ini
dimulakan, perlulah dikenalpasti rekaan bakul yang meliputi ukuran tinggi,
lebar, ukuran garispusat dan bentuknya
TEMPURUNG
Kraf tempurung
merupakan salah satu di antara terbuang yang diperkenalkan. Setiap peringkat
dalam proses membuat kraf tempurung hendaklah menitikberatkan tentang kawalan
mutu supaya dapat menghasilkan keluaran yang cantik, eksklusif dan bermutu.
Bahan Utama:
Antara
bahan-bahan utama yang diperlukan ialah tempurung tua dan tempurung muda dengan
pelbagai ukuran (mengikut rekaan yang diperlukan). Kayu Jelutong digunakan
sebagai tapak. Kulit rotan dililitkan di kulit tempurung sebagai hiasan dan
untuk kelihatan kemas lagi. Tawas diperlukan sebagai bahan pengawetan. Bahan
lain yang digunakan ialah pewarna
ANEKA KRAF
KOMPANG
Kompang mempunyai
baloh berbingkai yang diperbuat daripada kayu jenis keras. Lazimnya dari spesis
Nangka dan nama saintifiknya "Artocarpus Heterophylius". Belulang
daripada kulit kambing digunakan sebagai bahan bunyi yang dipasang pada
permukaan balohnya dengan menggunakan bahan pelekat kemudian ditindih dengan paku
supaya ketegangannya lebih terjamin. Kompang juga memerlukan rotan sedak
sebagai alat untuk menghasilkan suara yang baik.
Permainan Kompang
lazimnya dimainkan secara berkumpulan dalam keadaan bersila, berdiri ataupun
berarak mengikut keperluannya. Dalam teknik penghasilan bunyi, pemain akan
menggunakan sebelah tangan untuk memegangnya dan menggunakan sebelah lagi
tangan untuk memukulnya.
Selain dari
Marhaban, peranan Kompang dalam kehidupan masyarakat masa kini, telah menjadi
begitu penting khususnya untuk meraikan majlis perkahwinan atau menyambut
pembesar-pembesar negara. Kini permaian Kompang telah mula diajar di
sekolah-sekolah serta pusat-pusat pengajian tinggi dan institusi kerajaan.
Dalam konteks
persembahan kumpulan Kompang terdiri daripada tiga kumpulan mengikut
peranannya. Kumpulan pertama terdiri daripada beberapa orang pemain yang akan
bertindak sebagai "Pembolong" menggunakan istilah lokaliti untuk
memainkan pola paluan yang khusus serta spesifik secara seragam iaitu "in
unison" sebagai pukulan dasar. Kumpulan kedua bertindak sebagai Peningkah
lazimnya terdiri daripada seorang sahaja ketua dalam permainan tersebut dan
kumpulan ketiga akan bertindak sebagai penyilang yang memainkan rentak hias
sebagai unsur pelengkap kepada keseluruhan pola paluan yang terjalin
SENI KRAF ORANG ASLI
Di Malaysia
terdapat 140 ribu org asli yang dibahagikan kepada 3 kumpulan utama iaitu
Negrito, Senoi dan juga Melayu Proto.
Suku kaum
Mahmeri, dari kumpulan Senoi adalah antara pribumi yang turut menghasilkan
ukiran kayu. "Mahmeri" bermaksud orang hutan manakala dalam istilah,
mahmeri memberi maksud bersisik. mereka juga dikenali sebagai orang laut.
sesuai dengan lokasi penempatan mereka yang berhampiran dengan laut iaitu di
Pulau Carey, Selangor.
Seni ukiran kayu
telah lama bertapak dalam masyarakat Mahmeri dan mereka turut dikenali sebagai
pengukir yang mahir. Kreativiti mengukir patung-patung berbentuk dewa-dewa,
figura manusia, alam flora dan fauna amat menakjubkan. Ada di antara
ukiran-ukiran itu, pernah mendapat pengiktirafan UNESCO.
Kehebatan seni
ukiran ini dapat dilihat melalui ukiran yang dihasilkan oleh Encik Pion ak
Bumbong yang lebih mesra dengan panggilan Pak Pion. Minat yang mendalam
terhadap seni ini telah membawa Pak Pion mempelajari kemahiran serta teknik
pengukiran dari pengukir sebelumnya. Kepakaran dan ketelitian kerja Pak Pion
boleh dilihat dari peringkat awal proses ukiran iaitu semasa pemilihan asasnya.
SERUNAI
Serunai adalah sejenis alat muzik dalam
kumpulan muzik tradisional Melayu dan merupakan salah satu daripada alat utama
dalam persembahan wayang kulit Kelantan. Badan serunai berbentuk kon dan
terdiri daripada tiga bahagian yang diperbuat daripada kayu. Panjang badannya
adalah di antara 12 - 18 inci dan mengandungi 7 lubang petik di atas dan satu
lubang jerit di bawah
UKIRAN HALUS
Seni ukiran yang terdapat pada senjata Melayu
khasnya memperlihatkan rekacorak dan kehalusan seni ukiran Melayu. Penghasilan
produk halus seperti hulu keris dan sarung keris ini bukan sahaja dihargai
malahan ianya membawa pengertian falsafah yang tinggi nilainya. Bagi
menghasilkan ukiran yang bermutu, penelitian dan penumpuan serta pemilihan
bahan mentah yang sesuai dititikberatkan.
HASIL TANAH
Ciptaan tangan manusia dengan adunan tanah dan air telah membawa
bersamanya kisah yang berusia 1,000 tahun sebelum masihi. Kisah ini mengimbas
kembali kehidupan dan kreativiti manusia zaman Neolitik. Reformasi tamadun
manusia telah membawa perubahan demi perubahan kepada seni kerjatangan seramik.
Penemuan pasu Iban di Gua Niah Sarawak membuktikan kerjatangan ini telah wujud
sejak beratus tahun yang lampau.
Antara kaum peribumi yang mewarisi kerjatangan ini adalah Iban,
satu-satunya kaum yang demokratik dalam kehidupan seharian. Penghasilan pasu
Iban dipercayai mempunyai unsur-unsur kerohanian kerana fungsinya lebih ke arah
upacara-upacara rasmi kaum Iban. Gahnya "Nuan" satu rencana yang
menggambarkan keunikan penghasilan pasu secara traditional dan keunikan ini
digabungkan dengan cara hidup masyarakt suku kaum Iban.
TEMBIKAR LABU SAYONG
Kegiatan
perusahaan seni tembikar tradisional di Semenanjung Malaysia telah mula
dikenali sejak zaman-berzaman dan kini perusahaannya masih hidup di beberapa
tempat di Semenanjung Malaysia. Melalui kudrat tangan dan ketajaman ilham
manusia, maka terbentuklah tembikar yang memaparkan keindahan warisan tradisi
yang sebahagian besarnya disempurnakan oleh kaum wanita. Seni tembikar ialah
hasil seni kraftangan yang diperbuat dari tanah liat yang diuli, diterap dengan
pelbagai corak, diasapkan serta dibakar untukmenghasilkan satu rupabentuk yang
sungguh berseni dan unik.
Tembikar yang
lebih dikenali sebagai Labu Sayong berwarna hitam banyak terdapat di Sayong,
daerah Kuala Kangsar, Perak. Malah sebut sahaja Sayong, maka tergambarlah
keindahan bentuk seni labu yang berwarna kehitaman. Wujudnya labu hitam ini
dari buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan dibersihkan sebelum dijadikan
bekas untuk menyimpan air.
Suatu masa
dahulu, labu hitam adalah alat penting yang digunakan sebagai bekas menyimpan
air minuman di majlis kenduri. Keistimewaan labu hitam ini ialah airnya yang
sejuk dan dipercayai boleh menawarkan beberapa jenis penyakit seperti batuk dan
demam panas. Ia juga digunakan sebagai bekas air sewaktu menziarahi tanah
perkuburan.
Labu Sayong
menekankan sifat semulajadi iaitu tanah liat serta teknik penggunaan tangan.
Rekaan corak permukaannya dihiasi dengan motif alam sekitar seperti motif bunga
padi, pucuk rebung, bunga cengkih dan juga calaran-calaran geometrik yang
harmoni.
Labu Sayong tetap
dikagumi dan diminati bukan sahaja kerana penggunaannya semata-mata tetapi
kerana keindahannya, berasaskan nilai estetika barangan tembikar itu.
LOGAM
FILIGREE
Seni pertukangan perak adalah satu daripada cabang
kesenian orang-orang Melayu yang amat terkenal di negeri Kelantan. Kemahiran
pertukangan logam dipercayai telah wujud sejak zaman-berzaman, hasil pengaruh
tamadun Hindu dan Islam yang memang terkenal dengan pertukangan barangan logam
seperti emas dan tembaga
Barangan
perak yang dihasilkan terbahagi kepada 3 jenis iaitu:
·
Barang-barang kasar (serbaguna)
·
Barang-barang dapur seperti pinggan
mangkuk, teko dan sebagainya.
·
Barang-barang filigree seperti aksesori
wanita dan cenderahati.
·
Barang-barang perhiasan ikatan permata.
Bagi
masyarakat yang telah mengenali seni pertukangan perak filigree atau turut
dikenali dengan dawai pintal, mengakui bahawa seni perak filigree mempunyai
keindahannya yang tersendiri. Keindahan yang dimaksudkan ini bukan sekadar
kehalusan ragam hiasan pada penciptaan suatu motif yang terselindung
disebaliknya mengikut daya imaginasi jiwa pencipta itu sendiri.
Pelbagai
motif bunga-bungaan terdapat dalam pertukangan perak filigree seperti bunga matahari,
bunga cempaka, bunga orkid, bunga mawar dan lain-lain motif moden dalam
rekacorak pertukangan barangan filigree.
Rekaan
motif pada barangan perak filigree bukan sekadar hiasan sahaja tetapi juga
adalah manifestasi falsafah budaya Melayu melalui hasil cipta yang penuh
simbolik.
Penggunaan & Fungsi Filigree
Penghasilan
barangan perak filigree tidak sahaja untuk kegunaan perhiasan diri, malah
dibuat dalam bentuk cenderahati, hiasan pada alat senjata dan alat kebesaran
diraja.
Barangan
eksklusif seperti anting-anting, rantai leher, kerongsang, kancing baju kebaya
dan replika wau semakin mendapat tempat di hati masyarakat tempatan dan menarik
minat pelancong luar negeri.
PANDAI BESI
Pandai besi merupakan satu gelaran bagi
individu yang terkenal dan mahir di dalam bidang pertukangan besi. Seseorang
yang menunjukkan ketokohan dan terbukti kebolehan biasanya diakui sebagai pakar
di dalam bidang tersebut. Kemahiran "Pandai Besi" tertumpu kepada
usaha menempa senjata tradisonal seperti keris, kelewang chalung, parang,
pedang dan sebagainya di samping menghasilkan peralatan pertanian tradisional.
Peralatan menempa, motif dan ragam pertukangan serta cara membentuk senjata
memperlihatkan kepakaran "Pandai Besi" itu sendiri
TEMBAGA
Tembaga merupakan
logam terawal digunakan oleh manusia. Di Malaysia penggunaan tembaga dipercayai
bermula sejak zaman pra-sejarah. Menurut sejarah, penggunaan tembaga dalam
proses pembuatan barangan seni telah dibawa masuk oleh masyarakat Funan apabila
berlaku kekacauan di negeri tersebut.
Menurut sejarah,
teknik pembuatan barangan tembaga secara tuangan berasal dari Funan pada zaman
Dong-Son. Apabila berlaku kekacauan di negara tersebut, satu penghijrahan telah
berlaku. Masyarakat Funan dipercayai berhijrah sehingga Tanah Melayu membawa
bersama kemahiran yang ada.
Seni kerjatangan
tembaga masih giat dijalankan terutama di Terengganu. Teknik pembuatan masih
dikekalkan walaupun penggunaan beberapa peralatan baru diperkenalkan. Barangan
yang dihasilkan melalui teknik tuangan ini seperti tepak sireh, kaki lilin,
tempat bara, pahar dan sebagainya.
TEKSTIL
Perkataan
batik merujuk kepada proses menghasilkan kain dengan menggunakan teknik terapan
lilin bagi menghasilkan reka corak yang kemudian dicelup dengan pelbagai warna
yang menarik. Reka corak serta penggunaan bahan-bahan baru telah menyemarakkan
lagi pengeluaran batik. Batik yang dihasilkan di negara ini telah berjaya
menembusi dunia fesyen antarabangsa. Kebiasaannya reka corak dan motif-motif
batik diinspirasikan dari alam semula jadi seperti flora dan fauna yang
kemudiannya digabung dengan corak-corak geometri atau abstrak.
Reka
corak batik ini diaplikasikan ke atas batik menggunakan teknik canting, batik
blok dan batik sutera saring. Di Malaysia kini batik telah diangkat sebagai
salah satu daripada seni warisan bangsa yang menjadi kebanggaan negara.
Perusahaan batik dipercayai bermula pada awal abad ke 12 iaitu di Kepulauan
Jawa dan kemudiannya berkembang ke Semenanjung Tanah Melayu, khususnya di
Kelantan dan Terengganu. Semenjak itu seni kemahiran batik terus berkembang ke
negeri-negeri lain di Malaysia. Batik di negara ini dihasilkan dengan teknik
dan reka corak yang beridentitikan Malaysia. Kini Malaysia menjadi salah sebuah
negara pengeluar utama batik di dunia yang mengiktiraf kehalusan dan kemahiran
kerja tangan pengeluar batik tempatan.
JENIS-JENIS BATIK
BATIK BLOK
Batik
ialah salah satu bidang kraftangan tradisional yang terkenal di Malaysia. Ia
dihasilkan melalui proses penerapan lilin dan pencelupan warna. Sejarah
perkembangan batik di Malaysia dipercayai bermula pada abad ke 15 Masehi.
Perkembangan awal memperlihatkan kesan dan pengaruh batik daripada jawa. Mulai
tahun 1930-an hingga selepas Perang Dunia Kedua, perusahaan batik di Malaysia
telah berkembang dengan pesat. Para pengusaha batik di negeri-negeri Kelantan
dan Terengganu merupakan perintis kepada perkembangan batik di negara ini.
Hasil-hasil batik tempatan tinggi mutu ciptaan dan rekacoraknya. Ini
melambangkan satu kemahiran kerjatangan yang kreatif di kalangan
pembuat-pembuat batik tanah air. Daya tarikan batik bukan sahaja terkenal di
kalangan penduduk tempatan malah ia turut mendapat sambutan dari
pelancong-pelancong asing yang datang dari luar negeri.
Di
Malaysia, batik dihasilkan melalui beberapa teknik, proses dan gaya tertentu,
Salah satu teknik ialah Batik Blok. Di Pantai Timur ia lebih dikenali sebagai
Batik Cap atau Batik terap. Proses awal dalam perkembangan membuat Batik Blok
adalah menggunakan ukiran sarang blok kayu untuk mengecap sejenis bahan pewama
hitam semulajadi. Teknik awal ini dipanggil ‘Terap Hitam’. Pada tahun 1920-an,
penggunaan lilin di dalam proses penerapan mula diperkenalkan oleh pembuat
batik di Pantai Timur.Sejajar dengan itu, blok-blok yang diperbuat daripada
kepingan keluli mula mengambil alih tugas blok kayu sebelumnya. Corak-corak
blok keluli ini lebih kemas dan halus buatannya. Blok-blok khas disediakan
untuk menerap lilin pada bahagian Kepala Kain, Kapit Kain dan Badan Kain.
Kegunaan
Kain Batik Blok
Kain
Batik Blok merupakan kegemaran penduduk tempatan. Ianya dijadikan sebagai kain
batik sarung dan batik ela. Selain dijadikan pakaian, kain batik ela boleh
diubahsuai untuk menghasilkan kain cadar, langsir, alas tilam, sarung kusyen,
sarung bantal, beg tangan dan berbagai-bagai jenis barang kegunaan seharian
yang indah dan cantik.
Motif
dan Rekacorak Hiasan
Motif-motif
yang sering digunakan pada kain batik blok adalah berupa corak tumbuh-tumbuhan
dan bunga-bunga tempatan seperti Bunga Mawar, Bunga Orkid, Bunga Cengkih, Bunga
Cina, akar-akar menjalar, paku-pakis dan corak-corak geometrik terutamanya
motif Pucuk Rebung. Motif-motif ini pula diterapkan dalam berbagai susunan dan
tataletak, seperti melintang, tegak, serong, tompok-tompok dan susunan
batu-bata.
BATIK CANTING
Bating
canting
Batik,
memang sudah terkenal sebagai salah satu bidang kraftangan tradisional yang
unggul di Malaysia.Sejarah perkembangan batik di Malaysia dipercayai bermula
pada abad ke 15 Masehi. Pada tahun 1920-an, penggunaan lilin telah diperkenalkan
oleh pengusaha-pengusaha batik di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung,
khususnya negeri Kelantan dan Terengganu, yang merupakan perintis kepada
sejarah perkembangan batik di negara ini. Hasil-hasil batik tempatan yang
tinggi mutu ciptaan dan rekacoraknya melambangkan satu kemahiran kerjatangan
yangg unik dan kreatif di kalangan tukang-tukang batik tanah kita.
Kini,
batik bukan sahaja diminati di kalangan penduduk tempatan, malah ia turut
digemari dan popular di kalangan pelawat-pelawat asing yang datang dari luar
negeri. Di Malaysia, batik dihasilkan melalui beberapa teknik dan proses.
Setiap teknik mempunyai cara dan identiti tersendiri. Teknik batik yang biasa
dihasilkan ialah Batik Blok, Batik Skrin, dan satu lagi teknik membatik yang begitu
popular dewasa ini ialah Batik Canting.
Kegunaan
Kain Batik Canting
Kain
Batik Canting amat digemari oleh peminat-peminat fesyen pada hari ini. Ia dapat
dipadankan dan disesuaikan dengan kehendak dan kegunaan mengikut arus peredaran
zaman. Selain dijadikan pakaian, kain Batik Canting sesuai dibuat selendang,
skaf, beg tangan, alas tilam, selimut, hiasan dinding, sarung kusyen dan
berbagai—bagai jenis barang kegunaan seharian yang cantik dan menarik.
Motif
dan Rekacorak Hiasan
Warna-warna
yang segar dan eksklusif serta motif-motit yang dihasilkan melalui lakaran
bebas, merupakan satu ciri keistimewaan tersendiri yang terdapat pada kain
Batik Canting. Motif-motif yang sering menjadi tumpuan rekacorak hiasan kain
batik contcng adalah berupa corak tumbuh-tumbuhan, bunga, unggas dan
corak-corak moden yang abstrak.
BATIK SKRIN
Batik
merupakan salah satu bidang Kraftangan Tradisional yang unggul di Malaysia.
Corak dan kombinasi warnanya yang segar dan sentiasa mengikuti arus
perkembangan semasa tanpa mengabaikan ciri-ciri tradisi, telah beriaya memikat
hati para pengguna dari dalam dan luar negeri. Negeri-negeri di Pantai Timur
Semenanjung, khususnya negeri Kelantan dan Terengganu merupakan perintis kepada
sejarah perkembangan batik di Malaysia. Hasil-hasil batik di Malaysia tinggi
mutu ciptaan dan rekacoraknya. Ini melambangkan satu kemahiran seni kerjatangan
yang kreatif di kalangan tukang-tukang batik tempatan. Terdapat beberapa cara
dan teknik menghasilkan batik. Pada asalnya, batik dihasilkan melalui proses
penerapan bahan lilin dan pencelupan warna. Dua teknik utama yang menggunakan
lilin dan pewarna ialah Batik Conteng dan Batik Blok.Terdapat satu lagi teknik
yang agak unik iaitu Batik Cetak Sutera Saring atau dikenali sebagai Batik
Skrin. Batik Skrin dipercayai telah dipelopori oleh sekumpulan pembuat batik di
negeri Kelantan, di mana teknik penggunaannya dikatakan telah dibawa masuk
daripada negeri Siam pada awal tahun 1900.
Kegunaan
Kain Batik Skrin
Kain
batik jenis cetak skrin ini amat popular di kalangan kaum wanita tempatan. Kain
batik sarung merupakan yang paling banyak dan sesuai dihasilkan melalui teknik
cetakan skrin ini. Selain dijadikan pakaian, kain Batik Skrin sesuai dibuat
topi, beg, alat aksesori wanita dan sebagainya.
Motif
dan Rekacorak Hiasan
Tumbuh—tumbuhan,
binatang dan unggas, terutamanya bunga, kupu—kupu dan burung merupakan
motif—motif yang sering menjadi pilihan pencipta-pencipta batik untuk dijadikan
corak dan ragamhias pada kain Batik skrin.
No comments:
Post a Comment