(DI BAWAH PROGRAM NILAM)
1. Buat
Seekor Ulat Buku – Pelajar menulis ulasan buku
mereka
pada kad manila yang dipotong bulat. Kad-kad ini
boleh
disambung-sambung untuk membentuk segmen ‘ulat
buku’.
2. Rakan
Membaca – Pelajar memilih seorang rakan yang
serasi
dengannya sebagai rakan membaca. Kedua-duanya
boleh
saling membantu untuk berkongsi pengalaman
membaca.
3. Mendirikan
Satu Program Membaca – Pelajar
menguruskan
masa untuk membaca, menentukan apa yang
hendak
dibaca, dan di mana bahan dapat diperolehi.
4. Memulakan
Kelab Membaca Kamu Sendiri – Pelajar
dalam
satu kumpulan atau sebuah kelas menubuhkan kelab
membaca
dan merancang aktiviti-aktiviti yang tersendiri.
5. Diari
Membaca Mingguan – Pelajar menyemak kemajuan
membacanya
minggu demi minggu baik dari segi kuantiti
mahupun
jenis bahan yang dibaca.
6. Ulasan
Buku Mobail – Pelajar menggunakan daya kreatif
mereka
untuk memaparkan ulasan buku di bilik darjah.
7. Menghayati
Puisi – Pelajar melahirkan respon mereka
terhadap
sebuah puisi yang dibaca dengan menulis apa yang
dirasai
dan sebab mereka berasa begitu.
8. Baris
Demi Baris- Pelajar meneliti perkaitan makna antara
baris-baris
puisi untuk memahami sebauah puisi dengan lebih
baik.
9. Mengumpul
Perkataan – Pelajar menggunakan bacaan
mereka
untuk mengumpul perkataan menurut ‘kumpulan’
supaya
mereka dapat membuat rujukan dengan mudah.
10. Kisahkan
Semula Sebuah Cerita – Pelajar melukis
beberapa
adegan daripada cerita yang dibacanya, kemudian
menulis
– Pelajar melukis beberapa adegan daripada cerita
yang
dibacanya, kemudian menulis semula cerita dengan
perkataan
sendiri.
11. Melukis
Model – Berpasangan, pelajar mengambil giliran
membaca
gambaran tentang suatu tempat atau suasana yang
dikutip
daripada sebuah buku cerita supaya masing-masing
mendapat
giliran melukis gambaran tersebut, dan
membandingkannya
kemudian.
12. Halaman
Masalah – Dengan membayangkan dirinya
sebagai
watak utama dalam sebuah buku cerita, pelajar
menulis
tentang masalah yang dihadapinya dalam sepucuk
surat
kepada halaman masalah dalam majalah
kegemarannya.
13. Kerangka
Cerita – Memperkenalkan satu cara menganalisis
sebuah
karya fiksyen berdasarkan latar, watak, masalah dan
penyelesaian.
14. Urutan
Cerita – Pelajar menambah satu bahagian lagi di
akhir
sebuah cerita yang disukainya untuk menamatkan cerita
itu
seperti yang diingininya.
15. Apa
Yang Diberitahu Kepada Kamu? Pelajar membaca
sepintas
lalu beberapa perenggan daripada sebuah buku
cerita,
dan memikirkan apa idea utama perenggan-perenggan
itu.
16. Pesan Tersirat – Pelajar
mencari pesan tersirat atau tema
dalam
cerita, puisi dan novel untuk mencungkil mesej yang
ingin
disampaikan pengarang dalam karyanya.
17. Luaskan Idea Kamu – Pelajar
menggunakan imaginasi
untuk
meluaskan idea dan kefahamannya berdasarkan
sebuah
cerita menarik yang dibacanya. Misalnya dengan
menggunakan
segala maklumat tentang watak utama, dia
memerihalkan
keadaan watak itu pada zaman kanak-kanak.
18. Dua
Aktiviti Dengan Lakonan – Pelajar dapat
meningkatkan
kefahaman tentang sesebuah cerita dengan
menterjemahkannya
ke dalam bentuk lakonan, dan kemudian
melakonkannya
di dalam kelas.
19. Tamu
Minggu Ini – Pelajar membayangkan diri sebagai
penerbit
TV yang ingin menampilkan watak kegemarannya
dalam
rancangan ‘Tamu Minggu Ini’. Oleh itu dia terpaksa
menyediakan
suatu ringkasan mengenai watak seperti nama,
keluarga
dan pencapaiannya.
20. Membanding
Dan Membeza – Pelajar menggunakan rajah
Venn
untuk membandingkan keadaan sesuatu watak sebelum
dan selepas
sesuatu peristiwa yang dialaminya, atau
membandingkan
dua watak dalam sebuah cerita.
21. Merentas
Dunia – Pelajar membaca buku tentang sebuah
negeri
dan mencatatkan maklumat seperti ibu negeri dan
kehidupan
rakyatnya.
22. Mengumpul
Maklumat – Sambil membaca, pelajar mengisi
beberapa
kotak disekeliling satu tajuk dengan fakta-fakta
atau
maklumat penting berkaitan dengan tajuk itu dan
kemudian
menyusun nota-nota itu menurut urutan yang
munasabah.
23. Buat
Sebuah Buku Fakta – Pelajar mencari fakta-fakta
menarik
daripada ensaiklopedia dan kemudian menyalin dan
melengkapkannya
untuk membuat sebuah buku.
24. Berkongsi
Dan Berbincang – Berpasangan, pelajar
menerokai
dan membaca bersama-sama sebuah buku untuk
mencari
maklumat tentang satu tajuk yang dipilih mereka.
25. Merancang
Satu Persembahan – Kumpulan-kumpulan
pelajar
merancang dan mengelola suatu persembahan
berdasarkan
sebuah carita yang telah dibaca.
26. Biodata
Tokoh Terkenal – Pelajar
mencari maklumat tokoh terkenal dalam pelbagai sumber
27. Membaca
Gambar Rajah – Berpasangan, pelajar
mengambarkan
gambar rajah yang dipilih dari sebuah buku
supaya
rakannya dapat melukis gambar rajah itu hanya
dengan
mendengar gambarannya.
28. Surat
Berita – Pelajar-pelajar menyusun bahan-bahan
menarik
yang terhasil dari aktiviti-aktiviti menarik dan
menerbitkannya
dalam bentuk surat berita.
29. Buku
Ditangan – Pelajar-pelajar sentiasa bersama buku
dimana-mana
saja mereka berada.
30. Projek
Pukal – Kotak buku bacaan yang dibekalkan oleh
PSS dan
dikendalikan oleh guru kelas. Buku sentiasa ditukar
ganti.
31. Anotasi
Buku – Pelajar membuat ulasan mengenai buku
yang
dibaca melalui proses pengajaran dan pembelajaran.
32. Khemah
Membaca – Pelajar didedahkan dengan teknik
membaca,
kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja
projek.
Pelajar akan mempamirkan hasilan projek dan
persembahan
di akhir kursus.
33. Kuiz
Bestari –Kuiz berkaitan dengan matapelajaran di
sekolah.
34. 30/40
Minit Bersama Buku – AJK projek memilih hari dan
masa
yang sesuai mengikut jadual waktu. Hari dan masa
akan
berubah pada minggu berikutnya melibatkan semua
warga
sekolah. Aktiviti membaca ditetapkan oleh guru
matapelajaran
pada waktu tersebut. Catatan dimasukkan
dalam
buku program dan buku catatan membaca.
35. Minggu
Galakkan Membaca – AJK memilih minggu yang
bersesuaian.
Aktiviti yang dirancang biasanya dalam bentuk
pertandingan.
36. Buku
Skrap – Merupakan aktiviti bulanan dan bahan diambil
daripada
petikan majalah atau akhbar.
37. Wadah
Bestari – Pelajar diberi satu tajuk, kemudian pelajar
tersebut
merujuk beberapa buah buku untuk memetik fakta.
Tajuk
tersebut didedahkan semasa perhimpunan mingguan.
Pelajar
lain dikehendaki mencatat apa yang dilafazkan pelajar
tersebut.
Guru mengambil masa beberapa minit di kelas
untuk
sesi perbincangan.
38. Menulis
Buku – Pelajar diberi satu tajuk atau tema. Pelajar
dibimbing
memilih watak berdasarkan contoh buku. Mereka
didedahkan
juga bagaimana sebuah buku dihasilkan. Hasil
yang
baik diberi ganjaran.
39. Melukis
Kulit Buku – Pelajar perlu membaca sebelum
melukis
kulit buku. Biasanya buku yang dipertandingkan tiada
mempunyai
kulit ( buku rosak- dibaik pulih).
40. Projek
Berwawasan – Pelajar Membaca buku fiksyen.
Mereka
membuat sinopsis, ulasan, perkataan baru dalam
buku
rekod membaca.
41. Hentian
Ilmu/ Laluan Iqra – Bahan bacaan diletakkan
disudut-sudut
tertentu untuk dibaca oleh murid pada waktu
rehat.
42. 1
+ 1 = 100 (Diskusi Buku) – Seorang pelajar membaca
sebuah
buku disebarkan kepada 100 orang rakannya.
43. Projek
Cakna – Pelajar membaca bahan dengan diawasi dan
dibimbing
oleh guru mengikut jadual ditempat-tempat yang
dinyatakan.
Dalam aktiviti ini guru pembimbing akan
mambantu
pelajar yang tidak boleh menyebut perkataan
dengan
betul dan tidak boleh membaca dengan baik.
Kemudian
pelajar bercerita secara lisan untuk mengetahui
tentang
kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca.
Pelajar
yang lebih baik kefahamannya dan boleh menulis,
mempersembahkan
kefahaman mereka dalam bentuk grafik,
komik,
kartun dan kulit buku.
44. Program
‘Walking Dictionary’- Pelajar memakai tag nama
dimana
perkataan perbendaharaan kata bagi minggu itu
diperkenalkan
membuat profil seoramg
tokoh
yang diminati menggunakan seberapa banyak punca
maklumat
yang dapat diperolehi.
45. Cari
Khazanah!/Sumber Hunt Berpandukan satu salinan
peta,
pelajar menulis arahan dan membacakan arahan itu
kepada kawan-kawannya
untuk memandu mereka.
No comments:
Post a Comment