I.
|
Membaca Bersama |
||||
A.
|
Pengenalan |
||||
Membaca bersama melibatkan guru dan
murid membaca dan ulang membaca buku yang mempunyai teks bersaiz besar. Guru
dan murid duduk bersama mengadap buku besar. Guru tunjuk tulisan dan membaca.
Murid boleh ikut membaca bersama.
|
|||||
B.
|
Tujuan |
||||
Membaca bersama ialah satu langkah
untuk membantu murid melihat bagaimana membaca. Murid membaca mengikut contoh
guru.
|
|||||
C.
|
Hasil |
||||
Membaca bersama membentuk sikap
positif kerana ;
|
|||||
1.
|
Seronok
|
||||
2.
|
Membantu murid memahami buku
|
||||
3.
|
Mengenalkan murid kepada pelbagai
jenis bahan
|
||||
4.
|
Memberi peluang kepada guru memberi
contoh bacaan yang baik
|
||||
5.
|
Melibatkan murid secara aktif
|
||||
6.
|
Meransang imaginasi murid dan
mencetus idea baru
|
||||
7.
|
Menyediakan contoh teks yang baik
untuk digunakan oleh murid
|
||||
8.
|
Membolehkan guru meransang murid
untuk bercakap
|
||||
9.
|
Menggalakkan murid berinteraksi
dengan teks dan visual
|
||||
10.
|
Murid seronok membaca di dalam
suasana yang tidak tertekan
|
||||
D.
|
Sebelum Membaca |
||||
1.
|
Guru tentukan
|
||||
-
apa yang hendak dibaca?
|
|||||
-
mengapa buku itu dipilih untuk dibaca?
|
|||||
2.
|
Pilih dua atau tiga buku besar supaya
kanak-kanak biasa melihatnya
|
||||
3.
|
Tentukan objektif sesi. Fokusnya mungkin
isi kandungan atau strategi membaca.
|
||||
-
satu cerita
|
|||||
-
satu topik
|
|||||
-
satu tema
|
|||||
-
pengarang
|
|||||
-
bahasa - puisi, sastera,
maklumat
|
|||||
-
strategi membaca
|
|||||
4.
|
Tentukan sebanyak mana hendak dibaca.
Satu perenggan, satu bab, keseluruhan teks
|
||||
5.
|
Galakkan murid
|
||||
-
lihat
|
|||||
-
bercakap
|
|||||
-
berkongsi
|
|||||
-
meramal
|
|||||
6.
|
Letakkan buku di atas kayu pemidang
supaya boleh dilihat
|
||||
7.
|
Sekiranya murid belum pernah membaca
teks, tunjukkan kulit buku dan bincang judul serta ilustrasi
|
||||
8.
|
Minta murid mereka perkara yang akan
dibaca
|
||||
9.
|
Sediakan perkataan atau pengetahuan
asas untuk membantu murid memahami teks.
|
||||
10.
|
Beritahu murid tujuan membaca.
|
||||
Hari ini kita membaca ;
|
|||||
-
supaya kita dapat cari perkataan berirama
|
|||||
-
kerana cerita ini cerita jenaka
|
|||||
-
untuk mengetahui mengenai katak bagi projek kita
|
|||||
E.
|
Semasa Membaca |
||||
1.
|
Baca teks sebaik mungkin dengan tidak
berhenti bersoal jawab. Baca mengikut nada dan intonasi membaca yang betul.
Baca sehingga habis.
|
||||
2.
|
Ulang baca. Galakkan murid
|
||||
-
membaca bersama
|
|||||
F.
|
Selepas Membaca |
||||
1.
|
Dapatkan buku yang sama, saiz biasa
supaya murid dapat membaca semula
|
||||
-
membaca sendiri
|
|||||
2.
|
Berbincang dengan rakan
|
||||
3.
|
Menulis
|
-
inovasi teks
|
|||
- kerja projek
|
|||||
4.
|
Bentuk
peta cerita
|
||||
5.
|
Buat
rumusan / laporan
|
||||
6.
|
Tulis
surat
|
||||
7.
|
Mendengar
kaset – teks yang telah dibaca
|
||||
8.
|
Choral
reading
|
||||
9.
|
Drama,
teater pembaca
|
||||
Murid
digalakkan menjalankan sesi membaca bersama sendiri
|
|||||
G.
|
Bahan |
||||
1.
|
Buku
besar untuk membaca bersama
|
||||
2.
|
Buku
saiz biasa untuk membaca sendiri
|
||||
3.
|
Fiksyen
|
||||
- jalan cerita yang jelas
|
|||||
- ilustrasi yang menarik dan dapat membantu
teks
|
|||||
- bahasa berirama, berulang
|
|||||
- cerita tiada penamat (circle stories)
|
|||||
4.
|
Bukan
fiksyen
|
||||
- format yang jelas untuk membantu penulisan
|
|||||
- terdapat tajuk, subtajuk, muka surat, isi
kandungan, indeks, bibliografi
|
|||||
- rajah, graf, gambar foto, ilustrasi yang
membantu teks
|
|||||
H.
|
Maklumat Kepada Ibu Bapa |
||||
Ibu bapa perlu diberitahu mengenai
aktiviti membaca bersama. Ada baiknya ibu bapa tahu bagaimana aktiviti ini
dijalankan dan mengapa dijalankan. Ibu bapa boleh diperkenalkan dengan
aktiviti, dengan cara menjemput ibu bapa melihat sesi ini dijalankan di
kelas. Guru boleh berbincang mengenai apa yang dipelajari oleh murid-murid
dan proses yang dijalankan untuk murid-murid membaca.
|
|||||
I.
|
Membuat Buku Besar Untuk Bilik Darjah |
||||
1.
|
Buku besar akan digemari oleh pelajar |
||||
Ianya mempunyai banyak aktiviti yang
berbeza bagi panduan membentuk buku ini. Aktiviti ini memerlukan pelajar
berbincang, menulis, bercerita mengikut urutan yang betul dan mempersembahkan
dalam teks yang asal. Aktiviti ini juga memerlukan pengetahuan am untuk
menyampaikan teks baru yang lebih kreatif.
|
|||||
2.
|
Pengalaman Bahasa |
||||
Pelajar
diberi peluang untuk melengkapi pembentukan buku besar dengan perkara yang
mereka gemari semasa pembacaan bebas. Teks yang dibina boleh disokong dengan
gambar atau lukisan. Bentuk teks yang dihasilkan boleh ditulis dalam bentuk
rencana, contoh ;
|
|||||
- menceritakan dengan panjang lebar mengenai
sesuatu temasya
|
|||||
- peraturan untuk membuat resepi, percubaan
sains atau menyelesaikan
|
|||||
Masalah matematik
|
|||||
- laporan mengenai haiwan atau pembelajaran
mengenai serangga
|
|||||
3.
|
Bahan |
||||
- kertas untuk melakar tulisan
|
|||||
- kertas besar yang kosong (saiz 40 cm x 30
cm)
|
|||||
- pensil warna atau pen
|
|||||
- gambarajah (jika diperlukan)
|
|||||
4.
|
Langkah-langkah |
||||
-
|
Guru
dan kanak-kanak berbincang penggunaan bahasa, menentukan bagaimana untuk
ditulis / dirakam dan penyambungan pembinaan teks
|
||||
-
|
Ulang
dan sunting bersama. Guru menulis teks di atas kertas besar dan kanan-kanak
melukis gambarajah atau menambah lakaran di mana-mana yang patut
|
||||
-
|
Mempamerkan
muka surat itu, dalam urutan seperti carta atau lukisan supaya ia boleh
digunakan bersama dalam pembacaan sehingga kanak-kanak menjadi biasa dengan
teks itu
|
||||
-
|
Untuk
membuat buku, kumpulkan muka surat ikut turutan dan tambah kulit hadapan
untuk ditulis nama pengarang, muka surat bersama isi kandungan dan apa sahaja
yang berkaitan
|
||||
-
|
Baca
semula buku secara berulang-ulang (kerap kali) dan tinggalkan kepada
kanak-kanak untuk dibaca
|
||||
-
|
Buat
banyak salinan dalam saiz buku untuk perpustakaan kelas
|
||||
J.
|
Penerangan Teks |
||||
1.
|
Selepas
kanak-kanak membaca teks bukan fiksyen dan catat dalam bahasa yang berbeza
mengikut struktur dan penerbitan yang digunakan dan panduan membentuk buku
besar dengan format yang sama
|
||||
2.
|
Bahan
|
||||
-
|
kertas untuk lakaran tulisan
|
||||
-
|
kertas
kosong yang besar
|
||||
-
|
pensil
atau pen warna
|
||||
-
|
gambarajah
|
||||
3.
|
Langkah-langkah
|
||||
-
|
Baca
semua teks dengan menggunakan contoh
|
||||
-
|
Bincang
dan lukis jadual / carta mengikut kebiasaan yang dapat diperhatikan oleh
kanak-kanak seperti isi kandungan muka surat, index,
bibliography
dll
|
||||
-
|
Semak
muka surat isi kandungan dan gunakan garis panduan untuk
membina
buku besar dalam topik yang hampir sama seperti
|
||||
Apa labah-labah kelihatan
|
|||||
Dimana labah-labah tinggal
|
|||||
-
|
Kanak-kanak
membuat penyelidikan untuk mendapatkan penerangan di
setiap
perkara
|
||||
-
|
Guru
dan kanak-kanak bersama membentuk teks dari penyelidikan
mereka.
Ulang dan semak
|
||||
-
|
Pindahkan
penerangan dalam kertas besar dengan menggunakan saiz yang dicadangkan.
Kanak-kanak boleh melakar teks yang sepadan
|
||||
-
|
Pamerkan
mengikut siri dalam carta dinding. Baca berulang kali dan bercakap mengenai
bahasa yang digunakan dalam penerangan teks
|
||||
-
|
Kumpulkan
muka surat dan bina buku besar bersama. Bincangkan tempat, bentuk dan fungsi
untuk disiarkan dalam berbagai kumpulan
|
||||
II
| Membaca Kepada Kanak-kanak |
||||
A.
|
Pengenalan |
||||
Membaca
kepada murid merupakan aktiviti yang sangat bernilai dan sepatutnya
menjadi program harian.Murid daripada
semua peingkat umur akan dapat faedah mendengar buku dibacakan didalam
suasana yang kondusif. Guru bolehmemilih buku yang dirasakan murid akan suka
.Tujuan membaca ialah berkongsi teks untuk hiburan dan juga bagi tujuan
pembelajaraan yang tertentu.
|
|||||
B.
|
Tujuan |
||||
Membaca
kuat memberi peluang guru menentukan kecintaan kepada buku dan membawa murid
menghayat bentuk bahasa narrative, puisi atau maklumat.
|
|||||
C.
|
Hasil |
||||
Membaca
kepada murid akan membantu murid membentuk sikap positif melalui;
|
|||||
1.
|
Merangsang
untuk membaca
|
||||
2.
|
Merangsang
imaginasi dan mencetus idea baru
|
||||
3.
|
Membaca
adalah satu keseronokan
|
||||
4.
|
Contoh
pembacaan yang baik
|
||||
5.
|
Mengenal
perkataan baru
|
||||
6.
|
Mengenalkan
pelbagai bahan bacaan fiksyen dan bukan fiksyen
|
||||
7.
|
Buku
dan pengarang baru
|
||||
D.
|
Sebelum membaca |
||||
Beritahu
murid mengapa bahan dipilih.
|
|||||
E.
|
Semasa membaca |
||||
1.
|
Jadikannya
seronok
|
||||
2.
|
Baca
sehingga hahis
|
||||
F.
|
Selepas membaca |
||||
1.
|
Galakkan
murid
|
||||
- Bercakap
|
|||||
- Berfikir
|
|||||
- Berkongsi maklumat
|
|||||
- Membanding
|
|||||
2.
|
Beri
masa untuk membincang teks.
|
||||
3.
|
Lihat
semula teks.
|
||||
4.
|
Beri
teks kepada setiap murid supaya mereka dapat membaca sendiri.
|
||||
G.
|
Bahan |
||||
1.
|
Buat
kajian untuk menentukan tabiat membaca dan bahan yang digemari murid- murid.
|
||||
2.
|
Perkenalkan
murid kepada pelbawgai bahan bacaan
|
||||
- Puisi
|
|||||
- Cerpen
|
|||||
- Cerita rakyat
|
|||||
- Fiksyen sejarah/ sains
|
|||||
- Artikel surat khabar/ majalah
|
|||||
H.
|
Maklumat Ibu Bapa |
||||
Ibu
bapa digalakkan membaca kepada anak-anak. Sediakan pelbagai bahan bacaaan.
Aktiviti membaca dirumah melibatkan seluruh keluarga (tiada
televisyen).Anak-anak mengikut contoh orang disekelilingnya. Ibu bapa perlu
memberi contoh yang baik.
|
|||||
III
|
Membaca Berpandu |
||||
A.
|
Pengenalan |
||||
Membaca berpandu ialah aktiviti membaca yang
membolehkan guru memehati kumpulan kecil (tidak lebih daripada 10 orang).
Kumpulan ini membaca buku yang ditentukan oleh guru. Guru memberi
soalan,perkara perbincangan dan panduan.
|
|||||
B.
|
Tujuan |
||||
1. Membentuk keyakinan memdapatkan maklumat
dari buku.
|
|||||
2. Memudahkan perbincangan yang dapat
membentuk kefahaman.
|
|||||
3. Menggunakan bahan untuk kemahiaran
membaca yang tertentu.
|
|||||
C.
|
Hasil |
||||
Guru
dapat,
|
|||||
1. Melihat strategi yang digunakan oleh
murid
|
|||||
2. Membantu murid membaca dengan tujuan
|
|||||
3. Membantu murid membuat renungan
|
|||||
4. Merangsang murid untuk membaca
|
|||||
5. Melihat reaksi murid kepada teks
|
|||||
D.
|
Sebelum membaca |
||||
1. Guru tentukan
|
|||||
-
Apa yang hendak dibaca
|
|||||
-
Mengapa dibaca
|
|||||
2. Tentukan kumpulan untuk tujuan yang
ditetapkan
|
|||||
3. Tentukan objektif pembacaaan
|
|||||
4. Pilih bahan bacaan yang sesuai
|
|||||
5. Bincangkan tujuan membaca.Beri bahan
kepada setiap ahli kumpulan
|
|||||
6. Bincangkan kulit buku dan judul
|
|||||
7. Galakkan murid
|
|||||
-
Lihat
|
|||||
-
Bercakap
|
|||||
-
Berkongsi
|
|||||
-
Meramal
|
|||||
8. Sediakan pengetahuan asas yang dapat
membantu murid memahami teks.
|
|||||
E.
|
Semasa membaca |
||||
1. Baca teks bersama/ sendiri mengikut
objektif pembacaan
|
|||||
2. Beri soalan dan murid membaca senyap
untuk mencari jawapan. Murid yang
|
|||||
dapat menjawab dahulu diminta membuat
soalan seterusnya.
|
|||||
3. Bincangkan teks melalui jawapan yang
diberi
|
|||||
4. Bincangkan bagaimana untuk memahami teks
|
|||||
5. Bincangkan perasaan murid mengenai teks
|
|||||
6. Baca semula teks
|
|||||
F.
|
Selepas membaca |
||||
1. Buat renungan
|
|||||
2. Bincang teks berpasangan
|
|||||
3. Buat peta cerita,peta minda
|
|||||
4. Cerita semula teks
|
|||||
5. Kerja projek
|
|||||
6. Choral reading
|
|||||
7. Drama
|
|||||
8. Dengar kaset mengenai teks
|
|||||
G.
|
Bahan |
||||
Buku yang
digunakan dipilih mengikut kebolehan murid membaca dan minat mereka.
Buku yang dipilih boleh memberi cabaran tetapi tidak terlalu sukar.Teks
perlukan buku yang sebenar.
|
|||||
H.
|
Maklumat Ibu Bapa |
||||
Ibu
bapa perlu di beri penerangan mengenai aktiviti membaca berpandu.Sekiranya
tidak dapat memjempu ibu bapa
kesekolah,brosyer boleh disediakan untuk pengetahuan ibubapa.
|
|||||
IV.
|
Membaca Sendiri |
||||
A.
|
Pengenalan |
||||
Kanak-kanak
belajar membaca dengan melihat orang
lain membaca.Tujuan utama program mmbaca ialah untuk menghasilkan pembaca
yang boleh membaca sendiri.Semua kanak-kanak dari awal lagi perlu diberi
peluang membaca sendiri.
|
|||||
B.
|
Tujuan |
||||
Kanak-kanak
boleh
|
|||||
1. Berlatih dan membentuk keyakinan
membaca.
|
|||||
2. Mencuba,menilai cara mereka membaca dan
belajar daripada kesalahan.
|
|||||
3. Fokus kepada perkara yang meraka perlu
latihan.
|
|||||
C.
|
Hasil |
||||
Memastikan
kanak-kanak
|
|||||
1. Ada masa untuk memilih buku.
|
|||||
2. Ada peluang untuk membaca semula buku
yang mereka suka semasa
|
|||||
membaca bersama
|
|||||
3. Boleh memilih jenis buku dan pengarang
yang mereka minati
|
|||||
4. Boleh belajar memilih teks mengikut
kebolehan mereka.
|
|||||
D.
|
Sebelum menentukan |
||||
1. Murid menentukan
|
|||||
-
apa yang hendak dibaca
|
|||||
-
mengapa membaca
|
|||||
2. Peranan guru
|
|||||
-
menyediakan masa untuk membaca (USSR)
|
|||||
-
memastikan banyak bahan bacaan
|
|||||
-
beri masa untuk murid memilih buku
|
|||||
3. Galakkan murid
|
|||||
-
melihat
|
|||||
-
berfikir
|
|||||
-
meramal
|
|||||
- menentukan bagaimana membaca
|
|||||
E.
|
Semasa membaca |
||||
1. Baca teks.
|
|||||
2. Murid perlu melihat guru juga membaca.
|
|||||
3. Semua orang membaca.
|
|||||
F.
|
Selepas Membaca |
||||
1. Buat renungan dan membuat catatan/ rekod
dengan menghasilkan peta
|
|||||
minda. Aktiviti ini memerlukan murid
melihat semula teks.
|
|||||
2. Berkongsi maklumat.
|
|||||
G.
|
Bahan |
||||
Bahan
untuk membaca sendiri boleh dipinjam daripada pusat sumber sekolah. Guru
memilih buku yang sesuai, beranika jenis dan mengikut tahap kebolehan murid
membaca.
|
|||||
H.
|
Maklumat ibu bapa |
||||
Ibu
bapa perlu memahami nilai sesi membaca sendiri dijalankan oleh semua ahli
keluarga.
|
|||||
1. Beri masa anak membaca sendiri tanpa
diganggu.
|
|||||
2. Beri pujian dan galakan dan luangkan
masa untuk berbincang mengenai
|
|||||
Buku yang dibaca
|
|||||
3. Beri
buku sebagai hadiah.
|
|||||
4. Galakkan anak-anak;
|
|||||
-
Baca buku pengarang yang diminati.
|
|||||
-
Pergi ke pepustakaan selalu.
|
|||||
-
Baca sebelum tidur.
|
|||||
-
Bertanya mengenai buku yang mereka baca.
|
Sunday, December 30, 2012
MERANCANG AKTIVITI MEMBACA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment